Základní škola speciální a Mateřská škola
Palachova 4881
430 03 Chomutov
příspěvková organizace
IČ: 727 44 341, DIČ: CZ 727 44 341
Č. účtu pro platbu stravného, školkovného a školní družiny:
107-8421380247/0100
4. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Krásné středeční ráno,
dnes bychom ve školce měli tělocvik. Pohyb je důležitý po naše zdraví, ale nejen pohyb. Důležitá je také strava. Zkusíme tedy udělat pro každou z těchto složek alespoň něco. :)
Dnes se dozvíme něco o klíčení semínek a k tomu si i zazpíváme a zatančíme jako Křemílek a Vochomůrka. Na konci dnešního příspěvku najdete také 2 úkoly.
Nejprve Vám sem přikládáme odkaz na video s Křemílkem a Vochomůrkou - zazpívejte si, zatancujte si - ať se krásně protáhnete.
Ve videu se Křemílek s Vochomůrkou snaží probudit semínko. Podaří se jim to? A podaří se to i nám?
https://www.youtube.com/watch?v=ldKgge2WUuE
Klíčky plné zdraví, aneb malý zázrak přírody
Rostlinné klíčky někteří stále ještě neochutnali, druzí jim zase naprosto propadli, protože jsou plné živin a prospěšných enzymů. Je to vlastně takový malý zázrak přírody a rozhodně stojí za vyzkoušení!
Nejde o nic složitého – semínka lehce vzklíčí a některá se dají koupit již přímo připravená k jídlu. A proč jsou tak prospěšná?
Suché semínko může v plné kondici dřímat podle druhu rostliny i několik let. V každém semínku je nachystán celý balík živin, které za příznivých podmínek zajistí nastartování růstu celé rostliny.
Při procesu klíčení začnou v semenecch probíhat bouřlivé metabolické děje, několikanásobně vzroste počet vitamínů a minerálů, enzymy pracují na plné obrátky. Při klíčení se bílkoviny štěpí na aminokyseliny, sacharidy na jednoduché cukry, tuky na volné mastné kyseliny.
Naklíčená semena jsou tak nejen silně obohacená o hodnotné výživové složky, ale také jakoby předtrávená a dobře stravitelná. Jsou také zdrojem důležité vlákniny.
Jak nám pomůže pravidelná konzumace naklíčených zrn?
Semena dobře propereme ve studené vodě a dáme je do misky. Potom je zalijeme nejlépe vychladlou převařenou vodou a necháme jeden den bobtnat. Následně semena v cedníku opět propláchneme a připravíme na klíčení. Stačí k tomu talíř, na který položíme sítko vyložené bavlněnou plenou (nejjednodušší způsob pro začátečníky), kterou několikrát za den podle potřeby vlhčíme nejlépe rozprašovačem.
Semena nesmějí vyschnout, musejí být neustále ve vlhku, ale ne namočená ve vodě. Aby nedocházelo k zahnívání a růstu plísní, vše pravidelně aspoň třikrát za den proplachujeme.
Proces si velmi zjednodušíme, když si pořídíme nakličovací misku. Můžeme si také nakličovat různé druhy semen současně – např. alfalfy, ředkvičky, hořčice a řeřichy, která mají přibližně stejnou délku klíčivosti.
Klíčky jsou naklíčené po jednom až pěti dnech, záleží na druhu semena. Existují samozřejmě výjimky – pšenice nakličuje až dva týdny.
Když mají klíčky přibližně dva centimetry, jsou připravené k rychlé spotřebě. Dají se uchovat v lednici v uzavřené nádobě přibližně dva dny.
Základem pro přípravu klíčků jsou zdravá a kvalitní potravinářská semena bez chemického ošetření, nejlépe v biokvalitě.
Pro klíčení můžeme využít semena: Zeleniny – ředkvičky, řepy, řeřichy, zelí, rukoly, brukve nebo brokolice, jejíž klíčky jsou jedny z nejbohatších na obsah antioxidantů. Luštěnin – z těch se dělají klíčky nejčastěji, obzvláště z fazolí mungo, čočky, hrachu, sóji, cizrny apod. Zelené i hnědé klíčky čočky rostou velmi rychle, ale nesmějí na nich narůst listy, jinak by byly čočkové klíčky trpké a lehce nahořklé. Olejnin – slunečnice, sezamu (konzumujeme během jednoho dne), hořčice. Obilovin – můžeme použít pšenici, žito, oves a ječmen, quinou (ta se nakličuje bez slupky), proso (má nevýraznou chuť) nebo pohanku, která chutná po oříšcích. Bylin – vojtěšky, pískavice nebo bazalky. Pesto z naklíčené bazalky má nepřekonatelnou vůni i chuť.
Pozor! I když jsou klíčky pro organismus velmi prospěšné, zařazujeme je do stravy postupně, aby si tělo zvyklo. Některé klíčky mají dokonce určené denní množství, které bychom neměli překračovat. I dobrého pomálu.
Tak kamarádi, určitě to s maminkou a tatínkem vyzkoušejte. Klíčky jsou moc dobré a zdravé.
Pracovní listy na toto téma:
Růst rostlin - vystřihni a seřaď dle časové posloupnosti (72.5 kB)
Sázíme semínka a počítáme (395 kB)
Nezapomeňte Vaše tvoření fotit či natáčet. Všechny Vaše zprávy nám dělají velikou radost. Posílejte je dál na email či WhatsApp.
Krásný den přejí paní učitelky Kája a Nikolka
4. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Všechny Vás moc zdravíme a moc na Vás myslíme!
Kdybychom byli ve školce, tak bychom právě v této době začali sázet osení, aby nám stihlo vyrůst do Velikonoc.
Zasaďte si ho i vy doma. :)
Variant na sázení osení je mnoho. Můžete si ho zasadit do substrátu (hlíny) a mít ho připravené na nějaký pěkný velikonoční zápich. Nebo si z punčochy můžete vyrobit střapatého jarního kamaráda.
k sázení si vyberte ,,nádobu" dle vlastního výběru
Na lehce urovnaný substrát vysejte obilí, jednotlivé obilky by měly být těsně vedle sebe, aby bylo osení pěkně husté. Poté je zasypete 2 cm vrstvou zeminy, aby mělo rostoucí osení stabilitu a směřovalo co nejdéle vzhůru. Čím více světla mu dopřejeme, tím bude zelenější – místo na okenním parapetu je ideální.
Vezmeme si starou silonku, ustřihneme nejlépe špičku. Do ní nasypeme trošku travního semene. Punčochu naplníme jemnými hoblinami, pilinami apod. (Pokud nemáte doma, lze sehnat v potřebách pro chovatele jemé hobliny pro hlodavce za pár korun). Zaváže se.
-Otočí vzhůru nohama a vytvaruje se nos a uši (Vezmete kousek a zatočíte - pro jistotu lepší ovázat nití). Poté se na chvilku ponoří do umyvadla plného vody. Piliny do sebe krásně nasají vlhkost a udržují vlhká i semínka trávy.
Nezapomeňte s pomocí maminky kamarádovi doplnit také oči a pusu. Lze použít patentky (ještě před naplněním punčochy) nebo ozdobit již vytvarovaného kamaráda např. pomocí knoflíků a tavné pistole.
Nezapomeňte se o Vaše osení starat - zalévat ho a mít ho na místě, kam svítí sluníčko.
Čím více sluníčka osení bude mít, tím bude více krásně zelené.
Nezapomeňte nám Vaše tvoření vyfotit a zaslat na email či WhatsApp.
Mějte se krásně - posíláme veeelike obejmutí,
paní učitelky Kája a Nikolka.
4.TÝDEN BŘEZEN 2021
Zdravíme všechna sluníčka,
máme tu konečně jaro. I když to venku zatím moc nevypadá, tak podle kalendáře nastal první jarní den v sobotu 20. března.
První jarní den označujeme jako jarní rovnodennost, protože noc a den jsou přibližně stejně dlouhé. Od tohoto dne se noc zkracuje a den prodlužuje, což trvá až do letního slunovratu, kdy je den dvakrát delší než noc.
Kdybychom byli ve školce. Učili bychom se písničku Volání jara. Možná to sluníčku chybělo a tak zapomnělo vykouknout.
Naučíme se aspoň krátkou básničku, když spolu nemůžeme zpívat.
Jaro
Jaro, jaro, kde jsi?
Proč tu ještě nejsi?
Vyžeň zimu, vyžeň mráz
a přijď rychle mezi nás!"
Básnička je z pohádky Jak ptáčata přivolala jaro.
Proměníme se na chvilinku také na taková ptáčata a třeba se nám to jaro podaří přivolat.
Jak ptáčata přivolala jaro 1 (2.32 MB)
Jak ptáčata přivolala jaro 2 (1.9 MB)
Mějte krásný den, hezky pracujte na listech a nezapomínejte nám posílat fotky - paní učitelka Kája a Nikolka
3.TÝDEN BŘEZEN 2021
Ahojky kamarádi,
minulý týden se stalo, že tenhle náš Napadníček začal zlobit. Naštěstí jsme mu domluvily včas a už vám zase můžeme přidávat nápady, abyste se doma nenudily.
Lesní zvířátka už známe. Ale co ty ostatní ? Víte jaké zvířátka žijí na statku a která u nás můžeme potkat jen v ZOO?
Máte doma nějaká hračky - zvířátka? Jestli ano, honem utíkejte do pokojíku a všechny je přineste. Zkuste je rozdělit podle toho, kde žijí. Maminka vám může poradit.
Jestli hračky nemáte, poproste maminku, aby vám vytiskla obrázky. Je tam i malý chyták. Tak nám dejte vědět, jestli jste ho objevily.
Můžete si je vybarvit a pak třídit. Nebo zvířátka vyhledejte v časopisech a vystřihněte.
Obrázky, vymalovánka s chytákem (31.49 kB)
Obrázky, vymalovánka zvířata - třídění (65.28 kB)
Teď, když už víme, kde zvířátka můžeme potkat. Co kdybychom si poslechli, jaké vydávají zvuky. Můžete následují video použít jako kvíz, jestli zvířátko poznáte i bez koukání na obrázek.
https://www.youtube.com/watch?v=QnuzTxmmW8Y
A můžeme si o nich také zazpívat.
Až se vrátíme do školky zkusíme si to zazpívat i společně třeba s kytarou.
https://www.youtube.com/watch?v=ECVThiZaWJU
Když už umíte všechny zvuky, můžete zapojit všechny doma. Jeden z vás se promění v kouzelníka. ,,Čáry, máry, podkočáry....ať jsou z vás ovečky." (krávy, koně, kočky...). Vyřčením tohoto kouzla se všichni promění v dané zvíře a vydávají správné zvuky. Určitě to bude velká zábava!
Ať vám to krásně jde,
paní učitelky Kája a Nikolka
3.TÝDEN BŘEZEN 2021
Krásný den kamarádi,
jak jistě všichni víme, les je plný zvířátek. Některá zvířátka skáčou po stromech, jiná pobíhají na paloučku a další se provrtávají pod zemí skrze kořeny stromů.
Na jaře i v létě jsou zvířátka nejšťastnější. A víte proč? Mohou vesele pobíhat po lese, je teplo, všechno kvete a lesem se linou všelijaké vůně.
Lesem se také často ozývá ťukání, jak nám pan doktor datel léčí stromy. Kolem paloučku se honí srnečci. A na samotném paloučku se tiše pase stádo laní, které hlídá mohutný jelen, a pod keřem si spokojeně mlaská zajíc. Ze stromu na strom skáče jedna veverka za druhou a hledají si něco dobrého k snědku.
A kdo dál les obývá? ŘEKNETE SI S MAMINKOU A TATÍNKEM, JAKÁ ZVÍŘÁTKA SI PAMATUJETE.
Všechna lesní zvířátka si roku střádají potravu na zimu. Každý má rád něco jiného, ale všichni ví, že na zimu se musejí pořádně připravit. Někdy umí být totiž zima dlouhá a krutá.
Naštěstí, když se stane, že některému ze zvířátek dojdou zásoby, nezůstanou hlady. Lidé totiž vytvořili pro zvířátka krmelec, kam nosí hlavně v zimě potravu. Mrkve, jablka, seno a další dobroty.
Co mohou zvířátka jíst a co ne?
Myslíte, že jim můžete dát pečivo? Nene, to se nesmí. Stejně tak cukroví, řízky s bramborovým salátem, uzeniny nebo třeba vánočka.
Zvířátkům určitě neublížíte senem, obilím, šrotem a přiměřeném množstvím ovoce a zeleniny.
Když nastává podzimní čas, zvířátka pobíhají po lese sem a tam a střádají poslední zásoby na zimu. Veverky poskakují ze stromu na strom a sbírají žaludy a oříšky, které si potom běží schovat do dutin stromu nebo si je zahrabou někam do země, když se zrovna nikdo nedívá. Jakmile si zvířátka všimnou prvních sněhových vloček, tak ví, že sběr dalších dobrůtek už nestíhají. Někteří i nadále zběsile pobíhají po lese a další se pomalu ukládají k zimnímu spánku.
Zjistěte s pomocí dospělého, kdo jde na zimu spát a kdo bude i nadále pobíhat po lese.
A co se děje s ptáčky? O ty se lidé umí také postarat. Vyrábějí pro ptáčky krmítka, do kterých jim sypou semínka nebo pověsí kus špeku.
Jedna sýkorka jménem Alžběta má svou oblíbenou zahrádku. V zimě, když sem přiletí, vždy ji něco příjemně překvapí. Babička s dědou, kterým zahrádka patří, své oblíbené sýkorce nachystají spoustu dobrot. Ale sýkorka Alžbětka má nejraději slunečnicová semínka. O zbylá semínka se podělí se svými kamarády. Musí se mít však na pozoru před havrany. Jeden havran, jménem Roland, rád sní všechno, co babička s dědou v krmítku pro ptáčky přichystají. Ale jelikož je moc velký, do krmítka dokáže strčit jen svůj dlouhý zobák, a tak se nedostane ke všem semínkům. Marně se snaží sýkorky okrást o jejich dobroty, ale každou zimu to zkouší znova a znova.
Na druhé straně zahrady dědeček postavil trochu větší krmítko, tentokrát je to krmítko pro srnečky, laňky a jejich manžele jeleny. Vedle krmelce je i něco pro zajíce a další malá zvířátka.
Ví totiž, že vždycky něco dobrého dostane.To takhle třeba jelen Váňa za dědou jde až do stodoly. Každý rok se zde schází v zimě všechna zvířátka a dokonce se rádi potkávají i s dědečkem, kterého se nebojí a nechají se od něj pohladit.
Váňa však miluje mrkve.
A co dělají medvědi? Pšššššt, ty nesmíme rušit, spí totiž celou zimu, když je nikdo nevzbudí. Medvěd Míša však chodí sem tam na procházku k řece, ale jeho maminka o tom nesmí vědět. Tak si to nechme jako tajemství. Kromě procházky totiž hraje se zvířátky koulovačku, u které se všichni náramně pobaví.
Taky slyšíte to dupání, funění a chrochtání? Kdo to asi cupitá? No přece prasátka divoká. S tatínkem v čele, maminka jde poslední a mezi nimi cupitá osm malých proužkovaných černých prasátek. Chrochtají si blahem. Pod nohama jim totiž čvachtá bahno a v něm se povalují žaludy, které upadly veverkám při sběru. Prasátka mají žaludy mooooc rádi.
Když už je zima na odchodu, zvířátka zase pomalu vykukují ven. Vidí rozkvetlé petrklíče, jak se derou všude kolem na povrch. Cítí sluníčko, jak se na ně hřejivě usmívá. Slyší mláďátka šťastně zpívat, že už se jaro vrátilo a že si mohou konečně zase všichni společně hrát.
Vzpomenete si na nějakou písničku o lese? Zazpívejte si.
Já si třeba vzpomněla na písníčku z filmu ,,Ať žijí duchové" -
https://www.youtube.com/watch?v=E8ZRMhpyYEM
Přikládáme pár pracovních listů a dvě krásné pohádky.
Mějte krásný den! Paní učitelky Kája a Nikolka
Poznej zvířatka, které žijí v lese (36.12 kB)
Pracovní list - Kdo v zimě spí? (63.5 kB)
Pracovní list - zvířátka v zimě (67.45 kB)
Pracovní list - Veverka (554.75 kB)
Pohádka proč datel ťuká 1 (2.25 MB)
Pohádka proč datel ťuká 2 (2.6 MB)
Pohádka proč kukačka kuká 1 (1.97 MB)
Pohádka proč kukačka ťuká 2 (2.01 MB)
3. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Krásné středeční ráno,
kdybychom byli ve školce, tak by nás dnes čekal tělocvik. My si dnes zkusíme zacvičit jógu a zkusíme si také, jak netradičně můžeme uklízet hračky.
Zkuste si tedy zacvičit i vy doma. :)
zaběhat na místě
zaskákat panáka
zaskákajte si jako žabky
zakroužíme hlavou - protáhneme si krk (opatrně, nemluvíme)
zakroužíme boky na obě strany
rozhýbeme klouby rukou a nohou - využijte říkanku
Hola, hola, hola, (kroužime zápěstím)
roztočíme kola (kroužime lokty)
až ta kola roztočíme (krožíme pažemi v ramenou)
táákhle se zatočíme. (zatočíme se kolem dokola)
Sestava Pozdrav Slunci je základní sestava cviků, při které se tělo prohřeje pro další cvičení. Při cvičení sestavy dochází k protažení všech velkých svalových skupin těla, šlach a k rozhýbání páteře ve směru předozadním. Cvičení také povzbuzuje krevní oběh, celkově zlepšuje tělesnou kondici, napomáhá spalovat tuky a formovat postavu. Dále zlepšuje schopnost soustředění se a harmonizuje psychiku. Necvičíme tuto sestavu pokud máme závratě nebo vysoký krevní tlak.
Celou sestavu cvičíme minimálně 4x, plynule v souladu s dechem. Při cvičení s dětmi doplníme jednotlivé cviky básničkou či krátkým příběhem o sluníčku, o jeho blahodárných účincích na nás i na přírodu.
Tuto sestavu je ideální cvičit po ránu, ale může se cvičit i kdykoliv během dne.
1)Základní pozicí je stoj spojný, ruce volně podél těla.
2)S výdechem spojíme dlaně před hrudníkem.
3)S nádechem vzpažíme ruce a zakloníme se.
4)S výdechem se ohneme do hlubokého předklonu, prsty nebo dlaně položíme vedle chodidel na podložku.
5)S nádechem přejdeme do vzporu dřepmo levou nohou: zanožíme levou nohu a pravou nohu posuneme mezi ruce (na plném chodidle), zakloníme hlavu.
6)S výdechem přejdeme do pozice HORY: zanožíme pravou nohu k levé noze, zvedneme pánev.
7) Chvilku zadržíme dech
S výdechem přejdeme do polohy HOUSENKY: přes klik se přesuneme do vzporu ležmo -bradu a hrudník máme na podložce, pánev vysazenou vzhůru, kolena a prsty na nohou jsou opřeny o podložku, ruce jsou na podložce pod rameny.
8)S nádechem plynule přejdeme do lehu na břiše a po té do polohy KOBRY: zakloníme hlavu a pohledem směřujeme vzhůru, nohu zůstávají na podložce uvolněné.
9)S výdechem přejdeme do pozice HORY: ruce a nohy se opírají o podložku, zvednutá pánev.
10)S nádechem přejdeme do vzporu dřepmo pravou nohou: zanožíme pravou nohu a levou nohu posuneme mezi ruce (na plném chodidle), zakloníme hlavu.
11)S výdechem přinožíme pravou nohu a přejdeme do hlubokého předklonu, prsty nebo dlaně položíme vedle chodidel na podložku.
12)S nádechem vzpažíme ruce a zakloníme se.
13)S výdechem spojíme dlaně před hrudníkem.
14)Končíme základní pozicí: stoj spojný, ruce volně podél těla.
UŽ MÁME SKORO HOTOVO,JSTE VELIKÉ ŠIKULKY! :)
BUDETE POTŘEBOVAT: nádobu, plyšáky, kostky lega či jiné hračky
1) zkusíme si přenášet/uklízet plyšáky nohama
2)Uklízení hraček/kostek nohou - lépe Vám to půjde, pokud budete bez ponožek.
3) nosíme hračky na zádech
Nezapomeňte posílat fotky či videa. Moc se na ně těšíme.
Vaše paní učitelky Kája a Nikolka
3. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Ahoj kamarádi,
venku je ošklivo, a tak je ideální čas na tvoření a práci doma. Dnes Vám tedy přikládáme pracovní listy na téma les. Potrénujeme si grafomotoriku, jemnou motoriku, ale také rozumové dovednosti.
spoj strom a jeho stín (41.16 kB)
spoj strom a jeho stín (složitější) (62.72 kB)
stromy podle velikosti (22.01 kB)
vybarvi obrázek pomocí linií dle předlohy (107.29 kB)
dokresli větve stromům (992.29 kB)
dokresli druhou polovinu obrázku (26.86 kB)
vybarvi správný počet stromů (115.14 kB)
spočítej a zapiš číslici nebo zakresli správný počet puntíků (57.83 kB)
do lesa na procházku - vybarvujeme, pojmenováváme (81.48 kB)
Spočítej správně slabiky (52.98 kB)
Snad Vám práce půjde od ruky. :)
Moc na Vás myslíme, Vaše paní učitelky Kája a Nikolka
3. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Krásné pondělní ráno! :)
Dnes si prohloubíme vědomosti o stromech a keřích. Zkusíme si také stromy vymodelovat z modelíny. Pokud modelínu doma nemáte - níže je uveden recept, jak si jí doma vyrobit.
Stromy a keře jsou důležitou součástí přírody kolem nás.
Podzemní částí stromu jsou kořeny. Kořeny upevňují strom v půdě a z půdy přijímají vodu a živiny, které strom potřebuje.
Kmen je pokryt kůrou, která strom chrání. Stejně i nás chrání naše kůže.
Kmen je nejdůležitější část stromů z hlediska využití – např. ve stavebnictví, pro výrobu nábytku, papíru nebo jako palivo. V minulosti se ze silných kmenů vyráběly dlabané čluny.
Obvod kmene se zvyšuje s věkem stromu a jeho stáří lze určit pomocí vrstevnaté struktury dřeva – jeden letokruh odpovídá jednomu roku.
Větev je měkká nebo zdřevnatělá část vyrůstající z kmene dřevin. Větve se oddělují od kmene a upínají se na ně listy a plody ve všech stadiích vývoje. Opakem větve ve směru dolů je kořen.
Silnější větve mohou být využity jako palivové dříví (průměr do 30 cm), slabší větve mohou být štěpkovány.
Slabší, suché větve zvané chrastí (též roští, klestí), které se nacházejí na stromech nebo jsou z nich spadlé či ulámané se používají k topení, ale mají poměrně malou výhřevnost. Pro velkou plochu svého povrchu však snadno vzplanou, a proto se hodí k rozdělávání ohně.
STROMY MŮŽEME ROZDĚLIT DO DVOU SKUPIN:
např. - smrk, jedle, borovice, modřín (na zimu opadává),...
Modřín Smrk Borovice
ovocné - jabloň, hrušeň, třešeň, broskvoň, švestka, meruňka,...
lípa, buk, dub, jírovec, javor, bříza,...
Bříza Lípa Dub
Jehličnaté stromy mají místo listů jehlice, které na zimu neopadávají.
KEŘE
Keř je forma dřevnaté rostliny, jejíž hlavní odlišností od stromu je absence kmene. Typicky nízko nad zemí se keře rozdělují do mnoha větví. Keře bývají nižší než stromy a vyšší než trávy a byliny.
Zlatý déšť Šeřík Šípkový keř
Pokud máte možnost - jděte s maminkou a tatínkem na procházku a zkuste si stromy a keře ve Vašem okolí prohlédnout. Najdete některé z výše zmíněných? :)
A my už jdeme na modelování. Zkuste si doma vymodelovat z modelíny svůj les. Zkuste nezapomenout jednotlivé částli stromu. Fantazii se však meze nekladou. V přírodě je každý strom, každá rostlina jiná. Při tvorbě můžete využít také špejle, drátky či jiné pomůcky. Přikládáme pár obrázků k inspiraci.
Pokud modelínu doma nemáte - zkuste si jí společně doma vyrobit.
Na půl kila modelíny budete potřebovat:
300 ml vody
150g hladké mouky (lze i polohrubé)
75g soli
2 lžíce octa
1 lžíce oleje
potravinářské barvivo
příp. vonné esence
Do teflonové pánve nebo teflonového hrnce (ten teflon je opravdu důležitý, protože v normálním hrnci se hmota děsně chytá na stěny) dejte mouku se solí a zalijte vodou, ve které jste rozmíchali ostatní suroviny.
Můžete ještě kápnout vonné esence, hmota pak příjemně voní.
Nepřestávejte míchat, dělejte to tak dlouho, jak to jen půjde…
Ke konci vám vznikne velká koule, kterou téměř nepůjde manipulovat, ale snažte se ji stále otáčet v pánvi a prohřívat. Je nutné, aby se mouka dobře propařila, hmota poté nebude lepit.
Vypněte plamen (v případě el.sporáku vypněte a přendejte na studenou plotýnku) a nechcejte v nádobě vychladnout. Poté proměte a dejte buď rovnou dětem na hraní nebo do plastové nádoby s víkem do chladu.
Dnešní tvoření si užijte - posílejte fotky či videa na email či WhatsApp a zítra přidáme nějaké pracovní listy k tomuto tématu.
Mějte se krásně - paní učitelky Kája a Nikolka
2.TÝDEN - BŘEZEN 2021
Zdravíme všechny sluníčka,
dnes a je pátek a budeme tvořit. Určitě jste už všichni během posledních dvou týdnů navštívili les a víte, jak to tam vypadá.
Namalujte si to. Můžete použít co budete mít doma - pastelky, vodovky, křídy nebo třeba tempery, u kterých místo štětce můžete klidně použít třeba houbičku na nádobí. To bychom totiž dělali, kdybychom byli ve školce.
Fantazii se meze nekladou.
Můžete zvířatka nakreslit nebo hledat v časopisech, vystřihnout a na nalepit do svého lesa stejně jako na tomto obrázku.
Budeme se moc těšit na fotečky vašich výtvorů.
Přejeme Vám i vašim rodičům krásný víkend :)
Paní učitelka Kája a Nikolka
2. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Dobrý den dětičky,
dnes se všechny stromy otřepaly od sněhu. A já tuším, že použily stejnou rozcvičku, kterou jsme chtěly dělat i my ve školce.
Už jsme dlouho necvičili, tak si zkuste doma zahrát na oživlé stromy.
A my jsme s Emičkou nebyly pozadu.
⇒ Rozcvička: Oživlé stromy a rostoucí houby
– „Jsme stromy, které se nemohou hýbat.“ – stoj na jednom místě
strom se podívá po okolí: pohyb očima: nahoru dolů, do stran, kroužení hlavou
rozhýbeme větve: kroužky a kruhy paží, předloktím, zápěstím
rozhýbeme kmen: kroužení v pase a úklony
rozhýbeme kořeny: kruhy nohama, stoj na 1. noze, pomalu se dává do pohybu, zrychlujeme
v lese rostou i houby: dřep, z rukou nad hlavou uděláme klobouček
houba roste: zvedáme se
je to bledla: stoj na 1. noze
kousek vedle další houba: poskok, dřep a růst
Vydejte se dnes na procházku a zkuste s rodiči posbírat nějaké přírodniny.
Kamínek, větvičku, houbu, šišku, lišejník, kousek mechu, jehličí nebo listy - co najdete a zahrajte si doma hru - Hmatej a poznej.
Maminka nebo tatínek vám zavážou oči a vy jen podle hmatu poznávejte, kterou z přírodnin máte v ruce. Vnímejte povrch prsty nebo promněte v dlani.
Můžete vyzkoušet i rodiče, jestli to zvládnout také poznat tak dobře jako vy :)
Užijte si krásný den
paní učitelky Kája a Nikolka
Nezapomeňte nám posílat fotky a videa jak pilně pracujete.
2. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Ahoj dětičky,
co se nám to venku děje?
V pondělí jsme byly ve školce, sundaly jsme všechny vločky a vyzdobily třídu jarními květinami a sluníčky. A myslely jsme si, že jsme jaro krásně přivolaly. Moc se nám to nepovedlo, co?
Tak když máme venku další sněhovou pokrývku, zkusíme si doma postavit IGLÚ.
Budeme potřebovat:
Postup:
TIP! Při stavbě nemusíte použít lepidlo, můžete si libovolně stavět a bořit jako se stavebnicí.
2. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Zdravíme všechna Sluníčka,
stále se věnujeme třídění odpadu.
Přečtěte si s maminkou nebo tatínkem příběhy v Pohádkové knížce Třídilka.
Popovídejte si s rodiči o příbězích, které jste slyšely a zopakujte si proč je důležité pro Zeminku třídění odpadu a jak ji jinak ještě můžete chránit a pomáhat, aby se měla moc dobře.
Vydejte se s rodiči na procházku, pozorujte okolí a hledejte, kde byli Smeťáci nezbedníci, kteří dělají nepořádek.
Zopakujte si s maminkou nebo tatínkem, jak se máme správně chovat, kam se vyhazují které odpadky a zopakujte si barvy popelnic.
Nezapomeňte na pracovní listy ze včerejška, které vám pomohou, abyste si dobře zapamatovaly, jak vybrat tu správnou popelnici.
Přejeme Vám krásný slunečný den paní učitelky Kája a Nikolka
Pohádková knížka Třídilka (68.82 MB)
2. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Zdravíme Vás milé děti,
tento týden se budeme věnovat třídění odpadu, péči o naše okolí a přírodu.
Jako první se naučíme novou básničku (lze také zpívat na melodii písně ,,prší, prší):
Třídíme odpad
I když jsme jen malé děti,
umíme už třídit smetí.
Modrá, žlutá, zelená,
víme, co to znamená.
Nedá nám to žádnou práci,
už jsme jako dospěláci.
Papír, plasty, sklenice,
nápojové krabice.
Prší, prší, jen se leje,
popelář se na nás směje.
Rychle z auta vyleze,
odpadky nám vyveze.
Popovídejte si s maminkou a tatínkem o třídění odpadu. Víte, který odpad, patří do které popelnice? Třídíte odpad doma? Proč bychom měli odpad třídit?
Přikládáme také pracovní listy/omalovánky k tomuto tématu. Vybarvěte odpad správnou barvou.
vybarvi odpad správnou barvou - roztřiď (894.21 kB)
Pusu a obejmutí posílají paní učitelky Kája a Nikolka
Všem maminkám, babičkám, tetičkám, dívkám, holčičkám - prostě VŠEM ŽENÁM - PŘEJEME VŠE NEJLEPŠÍ K DNEŠNÍMU SVÁTKU.
1.TÝDEN - BŘEZEN 2021
Ahoj, ahoj, ahoj! :)
Je tu pátek a krásně nám svítí sluníčko. Pro pěkný den přikládáme písničku - zazpívejte si, zatancujte si! :)
https://www.youtube.com/watch?v=wNPdC_UkIKA
Jestli můžete vyrazte za přírodou - na zahrádku, do lesa a nebo zkuste objevit kousek přírody u Vás doma (každý máme doma např. nějakou květinu).
A co je to vlastně ta příroda?
Dle Lidového slovníku je příroda:
rostliny, zvířata, lidé, vodstvo, skály, země/ písek, vzduch a kosmos. Všechny části přírody se nazývají přírodniny.
Přírodu můžeme dělit také na živou a neživou.
ŽIVÁ PŘÍRODA = Živou přírodu tvoří všechny živé organizmy na Zemi (rostliny, živočichové, houby, mikroorganizmy)
NEŽIVÁ PŘÍRODA = Neživou přírodu tvoří vzduch, voda, nerosty a horniny. Vliv na všechny živé organizmy má Slunce, které je zdrojem tepla a světla, což je jedna ze základních podmínek nutných k životu na Zemi.
Zkuste si doma či venku najít ukázky z živé a neživé přírody. (můžete hledat obrázky v knihách či na internetu nebo vyrazit ven a hledat rostliny, houby, živočichy, atd.)
Určitě zašlete z Vašeho pátrání fotografie na e-mail či WhatsApp. Budeme se moc těšit!!
Přikládáme také další pracovní listy a činnosti, které se týkají prvouky. :)
Prvouka pro mš - pomocníci v domácnosti (81.2 kB)
jarní pexeso - hledej stíny (162.59 kB)
Najdi 4 rozdíly a vybarvi (47.43 kB)
Najdi 5 rozdílů a vybarvi (161.34 kB)
Vybarvi, vystřihni a správně roztřiď (20.63 kB)
předmatematické dovednosti - více X méně (146.93 kB)
Všechny předškoláčky, kteří pilně přes týden pracovali MOOOOC CHVALÍÍÍME! Vaše práce se nám moc líbí a jen tak dál. :)
S pozdravem paní učitelky Kája a Nikolka
1. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Zdravíme Vás SLUNÍČKA,
dnes budeme tvořit. Procvičíme si jemnou motoriku - budeme stříhat, lepit a případně také vybarvovat.
Vyrobíme si jarní kytici, která nám nikdy neuvadne.
Co budeme potřebovat:
Postup:
1) Nejprve vezmeme zelenou A4 a přehneme ji na polovinu
2) Podél delší strany (na straně, kde jsou oba volné konce papíru) si odměříme 3 cm od okraje a narýsujeme pomocnou čáru
3) Na zbylé části papíru (na sraně, kde je papír přehnutý) narýsujeme po 1,5 cm pomocné čáry
4) Nastřiháme dle pomocných čar proužky - pozor - střihejte jen k 3cm okraji, ne dál
5) Jednu stranu přilepíme ke straně druhé - v části, kde papír není nastřihaný. Nalepujeme cca 1,5cm od okraje (na obrázku viz bílá linie).
6) Natřeme lepidlem nenastříhanou levou část a zarolujeme - slepíme.
7) Nyní začneme tvořit kytičky. Je několik možností. Jedna možnost je tvar květiny nakreslit na papír a celý tvar vystřihnout. Druhá možnost je květinu vystřihnout ze složeného papíru - vystřihujeme pouze jeden oblouček. Díky druhé možnosti budou všechny okvětní plátky květiny stejné. Návod níže.
8) Vystřihneme si z barevného papíru čtverec. Čtverec následně přehneme na poloviny - pozor, dle úhlopříčky - na trojúhelník. Oba kraje trojúhelníku přehneme.
9) Nakreslíme oblouk a vystřihneme.
10) Rozložíme, dokreslíme či dolepíme střed dle naší fantazie. Nalepujeme na květinu.
A máme hotovo!
Fotografie hotových výrobků nám zašlete na e-mail či WhatsApp. Budeme se moc těšit!
Zdraví Vás paní učitelky Kája a Nikolka
1. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Ahoj děti,
již druhý den, je venku pořádná mlha. Víte, co je to vlastně mlha?
Mlha je oblak, který leží bezprostředně nad zemí a výrazně omezuje viditelnost na vzdálenost nižší než 1 km (jemnější mlha s větší viditelností je opar). Vzniká kondenzací vodní páry v přízemní vrstvě vzduchu. Skládá se z malých vodních kapiček nebo drobných ledových krystalků rozptýlených ve vzduchu.
Vy doma si můžete zkusit vyrobit také takovou kapesní mlhu. :)
Jdeme na to - bude HOKUS POKUS!
1. Do sklenice dáme trochu teplé vody
2. Zapálíme špejli a po chvíli ji sfoukneme.
3. Trochu kouře foukneme do sklenice a vytvoříme tím tzv. kondenzačních jádra.
4. Na sklenici položíme obrácené víčko a na něj vložíme 2-3 kostky ledu.
5. Čekáme a pozorujeme, jak se tvoří mlha.
Mlhu jsme vytvořili trochu obráceně, zemský povrch nám reprezentovalo víčko, které jsme ochladili - stejně jako zemský povrch, který mívá nižší teplotu. Díky kouři, který reprezentoval kondenzační jádra, se nám vlhkost začala kondenzovat v malé kapičky, které jsme viděli jako mlhu. Kondenzační jádra jsou v přírodě tvořená např. pylovými zrnky nebo částicemi prachu. Čím více "špíny" ve vzduchu, tím lépe kapičky vznikají. To je také jeden z důvodů proč je více mlhy tam, kde je hodně továren, nebo kde se hodně topí uhlím.
Pokusům zdar paní učitelky Kája a Nikolka
1. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Zdravíme Vás milá SLUNÍČKA!
Venku je posledních pár dní nádherné počasí. Vyražte ven do přírody - do lesa, na louky. Zkuste poslouchat zvuky přírody, všímejte si rašících rostlin, pučících stromů, tajícího ledu a sněhu. Je to krása, co ta naše příroda vytváří.
Já osobně jsem byla na procházce v lese a cestou jsem vytvořila i domeček pro lesní skřítky. Zkuste to také a pochlubte se nám fotkou na e-mail nebo whatsapp. Každá fotka či zpráva nás moc potěší.
Přejeme Vám krásný den a přikládáme odkaz na video se zvuky jarního lesa a přikládáme pár fotek z procházky.
Paní učitelky Kája a Nikolka
https://www.youtube.com/watch?v=x2Vuc82nBOI&t=28s
Jen pro připomenutí. Fotky naší třídy z celého školního roku naleznete na "rajčeti". Přikládáme odkaz:
https://4tr-ms-palachova.rajce.idnes.cz/
1. TÝDEN - BŘEZEN 2021
Milá maminko, tatínku a naše milá SLUNÍČKA,
rok se s rokem sešel a opět jsme v situaci, kdy nemůžeme být spolu ve školce. Moc na Vás myslíme a moc a moc nám chybíte. Snad se v co nejbližším možném termínu shledáme.
V případě jakéhokoli dotazu se neváhejte na nás obrátit na telefon či na e-mail.
Do doby než se Mš otevře, Vám sem budeme přidávát nápady na společnou činnost a tvoření. Přidáme Vám pro inspiraci také plán, podle kterého bychom pracovali, kdybychom mohli být ve školce.
Březen je měsíc, kdy nám začíná JARO. Kdybychom byli ve školce, tak bychom pozorovali probouzení jarní přírody, pučení stromů, růst květin. Naučili bychom se také co rostliny potřebují a jak přírodu chránit. (nelámat větvičky, netrhat zbytečně květiny atd.) Užili bychom si také zážitkový program lesní pedagogiky v lese a vyzkoušeli bychom si získané informace ze školky využít v přírodě. Vyzdobili bychom si jarně naši třídu a připravili bychom se na Velikonoce.
To vše můžete zkusit podniknout i doma. :-)
Veškeré výtvory, či fotografie z her a tvoření, které byste chtěli zveřejnit, či se o ně s námi podělit, zašlete na email: klimperova@specialni-skola.cz, sterbova@specialni-skola.cz nebo přes WhatsApp.
Moc se na Vaše výtvory a videa těšíme.
Moc nám chybíte, posíláme velikou pusu a moooc se na Vás těšíme.
Paní učitelky Kája a Nikolka
Sluníčka plán činností březen 2021 (721.71 kB)
seřaď karty dle časové posloupnosti - prac. list (1.19 MB)
přiřaď správně chybějící části zvířat - prac. list (1.39 MB)
poznej a oprav nesmysl - zvířata s jinou hlavou (1.33 MB)
jarní kytičky úkoly (289.31 kB)
ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
KVĚTEN 2020
Ahoj děti,
za pár okamžiků nám začíná květen. Je to měsíc lásky, kvetoucích stromů a jistě i krásného počasí. Zítra nás čeká 1.máj, tak si nezapomeňte dát pusinku pod rozkvetlým stromem. :) A hned příští týden nás čeká svátek maminek.
Dobrá zpráva také je, že to vypadá, že se už brzy uvidíme. Tak brzy na viděnou a přidáváme Vám něco málo nápadů na tvoření a plán s činnostmi na měsíc květen.
Vaše paní učitelky Kája a Markéta
Plán na Květen + básničky a písničky
DUBEN 2020
Zdravíme Vás! :)
Milé děti a rodiče, jestlipak víte, co nás čeká ve čtvrtek? Ano, je to tak - je tu každoroční pálení čarodějnic. Nejprve Vám povíme něco málo z historie této tradice a níže zde také naleznete pár nápadů na tvoření. :)
Pálení čarodějnic se tradičně slaví v noci z 30. dubna na 1. května. O tzv. Filipojakubské noci se všude venku pohybují strašidla, čaroděnice a zlé síly.
Samotný rituál se mapuje až do keltské doby, kdy lidé zapalovali ohně, aby udrželi čarodějnice a zlé síly daleko od svých obydlí. Protože přesně v tuto noc měly čaroděnice moc škodit lidem, proto bylo nutné ochránit celé vesnice.
Věřilo se, že čarodějnice se poslední dubnovou noc slétavají v reji, aby mohly obcovat s ďáblem a škodit lidem. V tuto noc bylo také možno čarodějnici spatřit – a to na opuštěném místě nebo na křižovatce.
Přestože těmto pověrám dnes věří jen malé děti, oslavy tohoto svátku se dochovaly. Dnes se v předvečer staví hranice z dříví, která může mít na vršku figurínu čarodějnice. Se stmíváním se hranice zapalují, což symbolizuje očištění od všeho zlého. Součástí oslav je rovněž opekání buřtů, popíjení a tanec.
V dávných dobách lidé dodržovali mnohem více rituálů než jen pálení hranice. Bylo třeba ochránit celé hospodářství a úrodu před zkázou a neúspěchem.
Ale i samotné pálení hranice je spojeno s množstvím tradic!
Chlapci a děvčata přeskakovali žhavé uhlíky, aby se zajistila jejich plodnost i zdraví. Pokud oheň přeskočil chlapec a dívka ruku v ruce, zůstali pak po celý život svoji.
Tato noc je obyčejně označována za nejplodnější noc v roce a kdo byl v této době počat, měl být šťastný po celý svůj život.
Dále se zapalovala košťata a vyhazovala vysoko do vzduchu, což mělo odehnat právě čarodejnice létající na koštěti. Nikdy na hořící koště ale neukazujte prstem! Čarodějnice letící kolem by vám ho mohla ustřelit.
Je to však historie a je jen na Vás, jak tuto tradici pojmete u Vás v rodině. :)
Níže Vám přikládáme něco málo pro zábavu a již brzy Vám sem přidáme činnosti a nápady na měsíc květen.
Vaše paní učitelky Kája a Markéta
Tvoření - létající netopýr:
https://cz.pinterest.com/pin/449585975306523174/
Tvoření - svítící čarodějnice:
https://cz.pinterest.com/pin/449585975306523192/
Pracovní listy, písničky, tipy na tvoření, omalovánky:
DUBEN 2020
Ahoj děti,
Velikonoce jsou za námi a pomalu se nám již blíží konec měsíce dubna. Věříme, že jste si je užily na maximum a užíváte si slunečných dní, jak to jen jde. Již jsme dlouho zavření doma a ne všichni mají možnost proběhnout se na zahrádce. Pohyb je velmi důležitý a proto Vám sem vložíme pár odkazů na sportovní a jiné aktivity, které byste s pomocí dospěláků mohly zvládnout a trochu se protáhnout. Snad se nám podaří zpestřit Vám dny v této mimořádné době.
Procvičujeme barvy a prostorovou orientaci:
https://www.youtube.com/watch?v=6XYgkegr0wg
Procvičujeme koordinaci oka a ruky, orientaci v prostoru:
https://cz.pinterest.com/pin/449585975306437075/
Jednoduché hry na doma (především pohybové):
https://cz.pinterest.com/pin/449585975306437073/
Dechové cvičení + tvoření:
https://cz.pinterest.com/pin/252060910382714197/
E-book ,,Když zaťuká sluníčko" (Pracovní listy):
E-book ,,Učíme se venku - laboratoř Jaro/Léto":
Mějte se krásně
s láskou
Paní učitelky Kája a Markéta
DUBEN 2020
Milá maminko, tatínku a milé děti,
posíláme Vám mnoho pozdravů, moc na Vás myslíme, moc se nám stýská a doufáme, že se již brzy ve zdraví shledáme.
Nemůžeme být ve školce a společně objevovat a tvořit. Tak Vám zde vložíme pár nápadů a materiálů.
Duben je měsíc legrace a proměnlivého počasí. Bohužel nemůžeme do školky, ale doma i v přírodě se dá zažít mnoho zajímavého. Pokud budete mít chvilku a chuť, tak si společně zopakujte informace týkající se zdraví a péče o něj. Můžete také prozkoumat oblast hudby a hudebních nástrojů. Společně si vyrobit jarní výzdobu a zopakovat si tradice a zvyky spojené s velikonočními svátky.
Veškeré výtvory, či fotografie z her a tvoření, které byste chtěli zveřejnit, či se o ně s námi podělit, zašlete na email: klimperova@specialni-skola.cz nebo přes WhatsApp.
Letos velikonoční svátky budou jiné, než jindy, ale i přes to, bychom Vám chtěly popřát krásné Velikonoce, barevná vajíčka, jaro jako malované a hodně sluníčka.
Moc nám chybíte, posíláme velikou pusu a moooc se na Vás těšíme.
Paní učitelky Kája a Markéta
pracovní listy a omalovánky duben - velikonoce
ředitelka školy:
středa
12:30 - 14:30
zástupkyně ředitelky:
pondělí
12:30 - 14:30
ekonomka školy:
denně
7:00 - 10:00
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:163
TÝDEN:1070
CELKEM:474151